Ефективна терапія прикордонного розладу особистості

Прикордонний розлад особистості або ПРО характеризується нестабільністю в багатьох життєвих аспектах: в поведінці, взаєминах, сприйнятті себе і правильному сприйнятті власних емоцій.

У таких людей може бути схильність до різного роду самоушкодження і заподіяння собі ран, розкута поведінка, схожа з маніакальним типом розладу, тривалі апатії і моральна спустошеність. Все це вважається аномальною поведінкою, характерною для ПРО.

Як розвивається і проявляється прикордонний розлад особистості?

Ефективна терапія прикордонного розладу особистості

Зароджуватися розлад може в дитинстві, активно проявляється в підлітковому віці, найбільш активно - під час статевого дозрівання. Супроводжуючими розладами можуть стати розлади харчової поведінки або депресія, іноді клінічна депресія.

Серед жінок дане захворювання поширене набагато частіше, ніж серед чоловіків. Вважається, що причиною появи є в першу чергу проблеми в сім'ї і соціалізації, але також серед причин є порушення в генотипі і мозковій діяльності.

Вчені виділили кілька симптомів прояву ПРЛ. Це деякі стани, емоції, в яких людина повинна перебувати або які повинна відчувати протягом тривалого часу. Однією з основних повинна обов'язково бути присутня ворожість, імпульсивність або ризикованість. Іноді зустрічаються поєднання цих симптомів, але щоб мати підозри на прикордонний розлад, потрібно, щоб хоча б одне з цих станів носило стійкий постійний характер і проявлялося кожен день.

Серед додаткових, але не обов'язково стабільних станів, присутня тривожність, сепараційна тривожність і депресивність. Найбільш поширеною при ПРО є емоційна лабільність, тобто емоційна нестійкість, часто мінливі емоції і почуття різного типу. Щоб 100% бути впевненою в тому, що розлад має місце бути, потрібно, щоб у людини зустрічалося хоча б 4 ознаки з перерахованих, при цьому один з них точно повинен бути з категорії основних.

Як протікає прикордонний розлад особистості?

Зазвичай виділяють всього чотири різних типи протікання захворювання:

• сумовитий,
  • образливий,
  • імпульсивний,
  • самопошкоджуючий.

Сумний прикордонний розлад характеризується уникаючим або залежним типами особистості. Для таких типів поведінки характерні поступливість і покірність, надмірна скромність і сором'язливість. У таких людей може постійно бути присутнім відчуття небезпеки або пригніченості і повної безвиході, люди з похмурим ПРО відчувають себе дуже вразливими, їх немов дуже легко зачепити.

Для людей з образливим ПРО характерний пасивно-агресивний тип поведінки. Такі люди вперті і твердолоби, у них є риса в поведінці діяти наперекір правилам або прохань, суперечити усьому. Вони можуть як поводитися похмуро і песимістично, так і виділятися досить зухвалим поведінкою. Такі люди легко ображаються або розчаровуються в інших.

Імпульсивне ПРО вважається типом, характерним для людей з антисоціальною або істеричною поведінкою. Такі люди можуть бути примхливими або надмірно інфантильними, вітряними і поверхневими в багатьох судженнях. Для них характерний гострий страх самотності, вони легко впадають в тривожний стан, але також можуть бути і вкрай дратівливими. Деяким притаманні суїцидальні нахили.

Самоушкоджуюче ПРО характерно для людей з мазохізмом або саморуйнуванням. Такі люди замкнуті і сердиті, ДО ІНШИХ ставляться шанобливо, іноді навіть брехливо, запобігливо. Для них характерна звичка карати себе за будь-які невдачі, зазвичай у вигляді самоушкодження або морального тиску на самого себе. З посиленням стану активно прогресує негативізм, для цього типу людей також характерні суїцидальні нахили.

Терапія прикордонного розладу особистості

Як і інші розлади особистості, прикордонний розлад не піддається повному лікуванню. Але його можна трохи скорегувати.

1. Психотерапія. Це основний напрямок при таких патологіях. Якісна психотерапія допоможе уникнути суїцидальних спроб і думок, депресії, поліпшить соціальну адаптацію.

Особливо рекомендують когнітивно-поведінкову терапію. При ПРО використовується діалектична поведінкова терапія і системні тренінги з передбачуваності емоцій і за рішенням проблем. Курс інтенсивних занять зазвичай займає близько 5 місяців. В першу чергу, людину вчать грамотно управляти емоційним станом.

При необхідності лікарі додатково призначають схема-терапію, психотерапію перенесення і терапію менталізації - остання допомагає поліпшити взаємини з навколишнім світом, виробити емпатичне мислення.

2. Фармакологія. Застосовується тільки при виникненні патологічних симптомів. Наприклад, призначають                    СИОЗС - це група антидепресантів. Вона призначається, якщо у пацієнта з'являються ознаки тривоги і                    депресії.

Пом'якшення симптоматики сприяють атипові нейролептики і стабілізатори настрою. При цьому краще відмовитися від стимуляторів і бензодіазепінів, які здатні викликати звикання.

Потрібна консультація фахівців з приводу прикордонного розладу особистості? Телефонуйте, ми завжди раді допомогти!